Gårdsliv
GÅRDSLIV
Sentralt i vår barnehagedrift står gårdslivet. Det er en del av hverdagen vår og blir derfor et naturlig satsningsområde. Barna skal gjøre seg erfaringer å få kunnskap om alt som skjer på en gård igjennom året.
Vi bruker fjøset aktivt i vårt pedagogiske opplegg i barnehagen, for dyr påvirker de fleste av oss på en positiv måte. Vi lærer mye om adferd og kroppsspråk i omgang med dyrene, og vi ønsker at barna skal utvikle et godt forhold til dyra.
I gjennom arbeidet med dyra lærer barna å få ta ansvar og gi omsorg til andre. De blir kjent med livets syklus, fra fødsel til død og får kunnskap om sammenhenger som vi er avhengig av for å få mat bordet
Hver dag vil en sammensatt gruppe av barn fra stor avdeling ha ansvaret for fjøsstellet sammen med Tove. Arbeid i fjøset er med på å gi barna ansvar for og gi omsorg til andre.
MÅL | METODE | FAGOMRÅDER |
Bli kjent med gården som arbeidsplass -Barna skal bli trygge på dyrene | -Delta på fjøsstell i blanda gruppe | -Kommunikasjon, språk og tekst -Nærmiljø og samfunn |
PROGRESJONSPLAN GÅRDSLIV FOR LINNÉA NATUR OG GÅRDSBARNEHAGE
1-2 ÅR | 3-4 ÅR | 5-6ÅR |
-Kjenne igjen navnet på dyrene -Kunne dyrelydene til dyra på gåren -Benevne ting som har med gården å gjøre -Enkle sanger om dyrene på gården -Bruke enkle billedbøker med gårdtema -Besøke dyrene | -Delta på fjøsstell -Hygiene under og etter fjøsstell -Besøke dyrene i frileken sammen med en voksen -Følge gåsa fra fødsel til slakting -Barna får mulighet til å mestre spikkekniv, sag og hammer -Så og høste inn i kjøkkenhagen | -Ha kunnskap om livet på gården -Delta på fjøsstell -Hygiene under og etter fjøsstell -Besøke dyrene i frileken sammen med -Følge gåsa fra fødsel til slakting -Delta på slakting -Så og høste inn i kjøkkenhagen -Undre seg sammen med barn og voksne på gården, i prosjekter og i hverdagen. - Barna får mulighet til å mestre bruk av kniv, øks, sag, hammer, fyrstikker og kokeapparater |