Uteliv

UTELIV
I barnehagen har vi fokus på å være ute og utforske naturen. For barna innebærer møte med naturen flere elementer. Oppdagelsesferd og kroppslig mestring er de mest umiddelbare. Naturen er et utømmelig skattekammer, og en evig læringsarena; ingen dager er like. Friluftsliv innebærer også umiddelbar og spontan livsutfoldelse. Kroppen får hele tiden utfordringer av en mye mer direkte art enn det den gjør innendørs. Gjennom grov motorisk mestring blir kroppen mer mottakelig for læring. Selvfølelse øker ved selvhevdelse, og gjennom følelsen av mestring øker lysten for mer kunnskap og flere ferdigheter. I naturen sitter mestringsfølelsen løst, her får barna fortløpende nye utfordringer å mestre. Mestring i naturen skaper kunnskapssøkende og aktive lærende barn. Vi har et variert uteområde, og det er tilrettelagt for at vi kan dele oss på ulike områder; grillhytta, tunet, lekeplassen, gravemaskinen, gråtass, lavvoen. I tillegg har vi naturlekepassen og camp Griniåsen som er under opparbeidelse. Hvis vi er heldige å få snø på vinteren har vi skileik anlegg og akebakke på jordet. Området er ideelt for skileik og skiløyper, med variert helling og stor flate.

MÅL

METODE

FAGOMRÅDER

-Lære barna å ta vare på naturen